dilluns, 25 d’octubre del 2010

Usos educatius dels blogs.






3.Creem un blog

La tasca més dificultosa no és crear un blog, sinó mantenir-lo i per dur-ho a terme amb èxit fa falta planificar i dissenyar molt bé quins usos i funcions li donarem. Primer de tot decidir qui utilitzarà el blog, i quines funcions li donarem.

Característiques generals dels blogs que hem de tenir en compte

Primer de tot hem de fer un anàlisi de les nostres necessitats i considerar si necesitem o no aquestes característiques.

Pagines estàtiques

És tracta de pagines amb contingut que funcionen de forma diferent als articles. Són pagines que queden organitzades a través d'un menú a la portada i son sempre accessibles. En alguns casos és possible organitzar aquestes pagines de manera jeràrquica, cosa que permet gestionar millor la informació.

Usuaris registrats

Permetre el registre d'usuaris és una manera de controlar qui pot accedir al blog tant per llegir-lo com per escriure-hi. En alguns casos només els usuaris registrats poden fer comentaris.
També hi ha la possibilitat d'assignar als usuaris registrats diferents graus de participació.

Podem tenir un administrador, editors, autors, cada un amb permisos diferents. En altres circumstancies, també podem deixar que siguin els alumnes els administradors dels seus propis blogs. Quan intervenen diversos autors, cada entrada queda identificada amb el nom de l'usuari i això facilita la ordenació de la informació ja que queda identificada amb el nom de cada aportació.

Categories jerarquitzades

Tots els sistemes de blogs tenen l'organització de continguts per categories però alguns permeten fer-ho jeràrquicament és a dir fent subcategories.
En el cas d'un blog individual, cal valorar quin tipus i quina quantitat d'articles publicaran els alumnes o el professor.

Categorització del blogroll o llista d'enllaços recomanats

La majoria dels blogs tenen la funció de blogrolls, és a dir, llista de blogs o enllaços recomanats, la qual cosa permet fer subgrups d'enllaços.
El blogroll és un element molt important que estableix relacions amb d'altres blogs i perquè realment sigui efectiu cal ser olt acurat a l'hora d'elaborar-lo.

Control de privacitat

La preocupació per la privacitat està força estesa, és un altre exemple que ens planteja la necessitat de conèixer les característiques i les prestacions de cada plataforma. Una opció podria ser restringir els comentaris només a les persones registrades al blog, un altre opció consisteix a protegir la lectura dels articles mitjançant una contrasenya, de manera que només hi podrà accedir qui conegui la contrasenya.

És interessant debatre el tema amb els alumnes, reflexionar sobre què implica publicar a Internet i quin tipus d'informació personal no s'ha de divulgar.

En funció dels nostres objectius, podrem escollir el sistema que més ens interessi però és molt important fer-ho abans de començar.

Exemples de plataformes

Blogger/ Blogspot

Aquesta és la plataforma blog més popular, ho ha aconseguit per la seva senzillesa i facilitat d'ús. Està disponible en molts idiomes.
La part de gestió és divideix en 3 apartats: escrits, configuració i disposició. A més podem modificar el perfil, incloure informació del compte, accedir a l'ajuda i l'enllaç directe a crear un nou article. També podem modificar els elements de la pagina, establir els tipus de lletra i colors, modificar l'html o escollir un model de plantilla.

S'ha agregat recentment, a la barra lateral, uns widgets o plugins que són uns complements ja dissenyats que permeten agregar enquestes, llistes d'enllaços, publicitat, imatges, etiquetes...

La coctelera

La coctelera és un altre servei de blogs que funciona com una comunitat amb la qual cosa és poden compartir etiquetes amb altres usuaris, crear xarxes...
Aquest blog ens permet modificar el títol del blog, afegir nous articles, modificar les dades personals, crear etiquetes, crear categories, afegir enllaços, editar articles anteriors i gestionar els comentaris.
A més permet veure converses o quines etiquetes son utilitzades per els amics. I té una opció de “llegir amics” on és poden veure els fans i els titulars dels seus articles més recents.

Nireblog

Nireblog és molt similar a la Coctelera però amb algunes opcions millorades i ens permet escriure nous articles, veure i editar els posts anteriors, els comentaris, afegir enllaços i modificar el títol, qui soc, etiquetes, categories, afegir plugins, complements...
Està disponible en molts idiomes, inclou un gestor molt senzills, permet posar publicitat i permet crear una pàgina estàtica amb les imatges pujades en forma de galeria.

Wordpress.com

wordpress és una de les plataformes de blogs més populars i potents disponibles i totalment gratuït.

Existeixen 3 versions:

Wordpress.com: que funciona com blogger, nireblog o la coctelera, és a dir el blog queda instal·lat i no requereix preocupar-se per l'allotjament.
Aquest compta amb les següents opcions: el tauler, és on hi ha la informació principal, les estadístiques, un navegador d'etiquetes i inclou l'aplicació Interblog, una forma de mantenir contacte amb altres blogs. Ofereix també la possibilitat de redactar articles, de editar les entrades, de importar o exportar el nostre blog, permet editar comentaris publicats, gestionar els enllaços, escollir la plantilla, afegir widgets, permet afegir usuaris i inclou un apartat general d'informació. També inclou tot un conjunt de complements per personalitzar el blog.
Wordpress.org: ofereix la possibilitat d'instal·lar el sistema en un servidor particular
Wordpress.MU: és un sistema per instal·lar més d'un blog des de el mateix espai.

XTEC Blogs

el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya ha posat en marxa aquest projecte que utilitza com a base el projecte Wordpress. És tracta d'un espai perquè tant els docents com els centres puguin crear el seu propi blog.

Altre plataformes

Lynksee és una plataforma que integra amb un mateix nom d'usuari cinc eines allotjades en un servidor web, un blog de wordpress, un wiki, un àlbum de fotos, un gestor de marcadors socials i un fòrum, totes basades en programari lliure i disponible en 4 idiomes.

Drupal, joomla i wordpressMU és recomanen per crear portals que de manera organitzada
incloguin tots els blogs dels alumnes, informacions, fòrums...

Moodle és una plataforma dissenyada específicament per a l'ensenyament i l'aprenentatge que va molt més enllà del blog. S'utilitza com a plataforma d'aprenentatge virtual des de la gestió i administració dels alumnes fins a la realització de diferents activitats, però com a part negativa té moltes limitacions.

Les possibilitats s'amplien quan utilitzem plataformes més complexes que inclouen moltes més opcions que els blogs, però hem d'escollir la plataforma en funció de les nostres necessitats.

Tutorials i recursos

L'acte d'obrir un blog és semblant en la majoria de plataformes, cal registrar-se i escollir el nom del blog. Per a opcions més avançades cal buscar algun manual especific per a cada plataforma o bé a les seccions d'ajuda de les mateixes pagines webs (tutorials).


Activitats, aprenentatges i paper del professorat i de l'alumnat.

Els blogs són una bona eina per proporcionar informacions i recursos als alumnes. És molt fàcil i còmode publicar, revisar, ampliar o modificar les entrades. Però obrir un blog educatiu requereix prendre importants decisions, cal saber per a què és vol el blog, quin sistema escollir i com és planifiquen els papers dels alumnes i professors.

Hi han diverses opcions, com per exemple, obrir un blog per proporcionar informacions complementaries als alumnes, i que ells hi puguin deixar els seus comentaris. També podem registrar als alumnes com a usuaris en un blog administrat per nosaltres, per tal que hi puguin deixar treballs i fer-los públics o podem optar perquè els alumnes tinguin un blog individual per tal que aprenguin a ser més autònoms i s'impliquin en la seva gestió. O també podem tenir un blog només per reunir treballs seleccionats per els alumnes.

Dels tipus de blogs i de les funcions que s'hi assignin dependrà, dels tipus d'activitat i del paper del professorat i de l'alumne.

Col·laboracions dels alumnes en una revista d'aula o de centre

Les col·laboracions dels alumnes s'ajusten a unes seccions establertes per un consell de redacció, aquestes col·laboracions poden haver estat elaborades per a la seva publicació o poden ser textos compostos en el marc d'alguna matèria.

Selecció de treballs per a carpetes d'aprenentatge digitals

Es tracta de mostrar exemples de treballs dels alumnes seleccionats per ells mateixos a fi de publicar algunes mostres dels seus aprenentatges. El blog és pot centrar en una assignatura però també en el conjunt d'aquestes. Aquest tipus de blog pot ser individual però és molt important establir les categories que respondran al tipus de treball o col·lectiu, on s´haurà d'assignar una categoria a cada alumne perquè pugui agrupar-hi totes les seves aportacions.

Respostes que els alumnes deixen en el blog del professor a tall de comentaris

les qüestions que pot plantejar el professor poden ser molt diverses segons la matèria, per exemple, analitzar i comentar algun document, buscar algun comentari relacionat amb el contingut treballat a classe, participar en jocs del llenguatge, proposar un peu de foto a una fotografia, deixar constància que s'han fet les activitats proposades per el professor.

Entrades dels alumnes en blogs col·lectius administrats per el professor o pels mateixos alumnes.

En aquest apartat hi podem incloure una amplia varietat d'activitats, com per exemple, observacions, dades, textos literaris, o periodístics que els alumnes aportin, ressenyes dels llibres que els alumnes llegeixen, discussions de problemes plantejats per el professor o inclús un informe sobre el desenvolupament d'una petita investigació. També podem fer presentacions els alumnes, és a dir, que expliquin i descriguin on viuen, receptes de cuina o cançons del seu lloc d'origen. És poden fer presentacions de treballs finals, de projectes o bé fer una selecció de treballs per a una carpeta d'aprenentatge del curs.

Entrades en blogs individuals

Els blogs individuals poden complir diverses funcions, això condiciona el tipus d'activitat que poden contenir:

Blogs que creen i administren els alumnes per aprendre a utilitzar aquest mitjà de comunicació, aquests poden ser diaris d'aprenentatge, publicar una entrada en el qual és mostra el que se sap fer, com s'ha fet, és mostren trucs, és donen consells, s'informa sobre les aplicacions utilitzades...
És pot proposar també un blog temàtic on els propis alumnes elaboren i comuniquen continguts relacionats amb algun tema concret o lliure, l'activitat consisteix en la redacció d'entrades sobre el tema en qüestió, això permet aprendre a utilitzar diferents eines.
Carpeta d'aprenentatge, la seva funció és la de mostrar una selecció de treballs realitzats, reflexions sobre el procés de l'aprenentatge, recursos, temes en els que s'ha volgut aprofundir...
Blogs individuals, mantingut per els alumnes paral·lelament a la classe, per facilitar l'aprenentatge d'algun aspecte o aprofundir en algun tema. Com per exemple, recollir informacions de premsa relacionats amb algun aspecte de l'assignatura o donar noticies de llocs trobats a la xarxa amb noticies interessants. També podem fer ús de fotoblogs i videoblogs per afegir imatges o vídeos.

Quins aprenentatges promouen els blogs?

Aprenentatge de procediments i valors

La incorporació dels blogs generalment està aconsellada per la necessitat d'ensenyar continguts que tenen a veure amb el “saber fer” i amb actituds i valors.
L'interès dels blogs comença a mostrar-se quan entenem per continguts escolars una mica més que coneixements relatius a “saber coses” i hi incloem el “saber fer coses”, i també actitud i normes, “saber ser” i “saber estar” i saber comportar-se davant de si mateix i dels altres.

Amb l'expressió “saber fer coses” és fa referencia a procediments de naturalesa molt diferent: des de accions més concretes, que poden arribar a automatitzar-se, com escriure d'acord amb les normes ortogràfiques fins a les estratègies que permeten controlar i regular les activitats pròpies d'aprenentatge.

L'adquisició d'aquests sabers requereixen motivació, és a dir, actituds que afavoreixen el treball. És per això que els objectius generals dels actuals currículums, expressen intencions educatives en les quals apareixen interrelacionats aquests dos àmbits de l'aprenentatge:

Desenvolupar hàbits de treball individual i d'equip, d'esforç i responsabilitat en l'estudi així com actitud de confiança en si mateix, sentit critic, iniciativa personal, curiositat, interès i creativitat en l'aprenentatge. (educació primaria)

Desenvolupar i consolidar hàbits de disciplina, estudi i treball individual i en equip com a condició necessària per a una realització eficaç de les tasques d'aprenentatge i com a mitjà de desenvolupament personal.(educació secundaria)

Desenvolupar l'esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació en el sentit critic, la iniciativa personal i la capacitat per “aprendre a aprendre”, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats. (educació secundaria)

Continguts establerts en totes les àrees del currículum de llengua del tercer cicle de primaria encaminats a desenvolupar capacitats relacionades amb els procediments següents:

Procediments que intervenen en la construcció dels sabers conceptuals propis de cada arrea: identificar, analitzar, contrastar, ordenar, classificar...

Procediments que intervenen en la recerca, selecció, organització, contrast i valoració de la informació, així com en la comunicació dels coneixements, de les idees pròpies, dels mons de ficció...

Procediments que intervenen en el control i regulació de les activitats pròpies d'aprenentatge, establir la meta, buscar i seleccionar els mitjans, traçar un pla d'actuació, supervisar i avaluar la marxa del procés i els seus resultats.

En les diferents àrees s'introdueixen continguts d'actituds, com per exemple, actituds de cooperació i de respecte, un interès per la cura i la presentació dels textos escrits, respecte per la norma ortogràfica, desenvolupament de l'autonomia lectora, de la capacitat d'elecció de temes i textos i d'expressió de les preferències personals, o l'ús de la biblioteca i la participació activa en activitats literàries.

Blogs i competències bàsiques

les competències bàsiques son aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles per poder aconseguir la realització personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida. Una de les seves finalitats és permetre als estudiants integrar els seus aprenentatges, relacionar-los amb diferents continguts i utilitzar-los que ho necessiti.

Sembla evident que la incorporació del blog com a mitjà de comunicació a les metodologies de les diferents assignatures pot contribuir a desenvolupar competències com les assenyalades en el paràgraf anterior. Tot això és possible ja que el blog permet escriure d'una manera reflexiva tenint en compte el propòsit, el destinatari, les normes ortogràfiques, participar activament en l'intercanvi d'informacions idees i en el debat d'opinions. També ens permet buscar, obtenir i processar informacions per transformar-les en coneixements per compartir, portar el control de la participació pròpia en projectes d'investigació col·lectius, utilitzar diferents mitjans i llenguatges per expressar idees, experiències o sentiments. També ens fa responsables de l'administració del blog com un projecte que requereix el control d'un procés de certa complexitat.

Totes aquestes activitats estan directament relacionades amb competències bàsiques associades a la comunicació lingüística, al coneixement de l'entorn físic i la interacció amb ell, a l'expressió artística, a la convivència i a la ciutadania, a l'alfabetització digital, a la capacitat per aprendre a aprendre i a la iniciativa i autonomia personal.

Blogs i competència en comunicació lingüística

Les competències bàsiques s'assoleixen amb la contribució de diverses matèries. Això és molt clar en el cas de la competència en comunicació lingüística ja que aquesta inclou la comprensió lectora, la composició escrita, l'exposició oral planificada i amb un estil formal.

L'ús dels blogs planteja la necessitat d'ampliar el concepte d'alfabetització a la competència per comunicar-se per escrit, és a dir, una capacitat per intervenir en les diferents esferes de la vida social mitjançant la lectura i l'escriptura.
Els blogs no són un simple suport per als textos i activitats a classe sinó un mitjà de comunicació amb les seves normes social d'ús.

La interacció professor-alumne: paper del professor i de l'alumne en l'ús dels blogs educatius.

Blogs col·lectius d'aula professor-alumne

Els blogs col·lectius d'aula administrats per el professor i en els que intervenen els alumnes com a usuaris solen utilitzar com a recursos complementari altres activitats d'aula.

El paper del professor és crear un blog, decidir les categories per organitzar els articles, proporcionar els enllaços i ensenyar a navegar pel blog. És fonamental que el professor proporcioni informació sobre la matèria, que doni instruccions, consells,proporcionar models d'entrades i unes normes d'estil, ajudar a corregir textos i fer una avaluació periòdica de la marxa del blog utilitzant el projector i comentar com s'està desenvolupant fent suggeriments de millora.

D'altre banda, el paper de l'alumne és centrarà en escriure una entrada de presentació, elaborar articles informatius relacionats amb la matèria, informar sobre fets d'actualitat, recopilar dades, textos, imatges. També poden informar sobre un projecte o tasca realitzada, llegir els textos dels companys i comentar-los, contestar els comentaris dels companys o professor i avaluar-se periòdicament amb el professor posant atenció a les normes d'estil.

En blogs individuals d'aula

És pot optar per els blogs individuals a fi de fomentar l'autonomia dels alumnes i implicar-los més en l'administració del blog.

En els blogs individuals, el paper del professor és decantarà més per crear el seu propi blog per dirigir el treball dels alumnes, determinar les categories per facilitar la trobada de la informació i ensenyar a crear el blog als alumnes. També serà fonamental proporcionar informació sobre l'assignatura, proposar tasques, donar instruccions, ajudar a corregir els textos i fer una avaluació periodica.

En canvi el paper de l'alumne és centraria més en crear, administrar i personalitzar el seu blog, creant enllaços, categories, seguint les instruccions, revisant els textos, assignant categories i tags a les entrades, llegir i deixant comentaris en els blogs dels companys, consultar el blog del professor i avaluar-se la seva pròpia tasca.


En els tallers dels blogs

En aquest cas, no és tracta d'utilitzar el blog com a recurs per a l'aprenentatge dels continguts d'una matèria sinó que el blog i la comunicació mitjançant el blog és converteixen en l'objecte de l'aprenentatge.

El paper del professor, en aquest cas, seria el de crear un blog per dirigir el taller, planificar què s'ensenyarà, a crear un blog, a personalitzar-lo, administrar-lo, utilitzar-lo, proporcionar models i instruccions, ajudar a corregir textos i fer una avaluació periòdica.

En el cas dels alumnes hauran de crear i administrar els seu propi blog, personalitzar-lo, crear enllaços seguint les instruccions dels professors, revisar els textos, llegir i deixar comentaris als blogs dels companys, fer consultes al professor i agrair-li les respostes. És molt important avaluar la marxa del blog i recapitular els aprenentatges realitzats.

Bibliografia: Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents.
Francesc Balagué
Felipe Zayas
Editorial UOC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada